Outreach Swaziland

9 mei 2013 - Lesotho, Lesotho

Hier even wat informatie voor iedereen om jullie een goed beeld te geven over wat wij gaan doen. De afgelopen dagen was ik heel trots op onze groep. We hebben samen alle projecten gepland tot in de puntjes. Hier onder een beeld van alle taken die iedereen heeft en welke dingen we mogen gaan doen daar. Alles doen we samen met de mensen daar en met de middelen en materialen die ze zelf hebben. Het doel van deze outreach is; Hoop geven, Delen, Motivatie en inspiratie vanaf beide kanten. We zijn er om te delen, niet om alleen te geven.

De outreach is van 10 mei t/m 23. De dagen waar op we onze projecten en activiteiten kunnen doen zijn 12 t/m 22 mei. De andere dagen gaan we reizen.
Wij vertrekken deze vrijdag om 4 uur s’ochtends in een grote bus met aanhangwagen. Aan het eind van de ochtend komen we aan in St. Lucia. Daar boeken we in een backpacker hotel een plekje voor de nacht met de groep. Die middag is er tijd om te shoppen en/of zwemmen in de indische oceaan (waar ik persoonlijk voor ben, want ik heb twee bikinis mee en nog niet eens één aangehad hier!:O) Zaterdag 11 mei: We vervolgen onze reis naar de plek in Swaziland. We rijden door een reservaat om daar wilde dieren te bekijken(hopen we, maar het is wel winter hier dus minder begroeiing). In de middag reizen we verder naar Swaziland en we moeten voor het donker in Malindza zijn.
Zondag 12 mei tot woensdag 22 mei zijn we in Swaziland Malindza. Dan hebben we de projectdagen voor alle activiteiten die we zelf hebben bedacht en voorbereid. Donderdag  23 mei vertrekken we weer vanuit Malindza terug naar crossroads, we reizen rechtstreeks. Ongeveer 11 a 10 uur reizen.

Globale dagplanning:
- Ontbijt klaarmaken/eten
- Meeting
- Activiteit/ projecten
- Middag eten klaarmaken
- Activiteit/ projecten
- Avond eten klaar maken/ eten
- Meeting/voorbereiding volgende dag
Groepen: Er gaan groepen naar projecten in overleg worden daarbij vrijwilligers in geschakeld en mee genomen. De rest blijft op het kamp! De groep op het kamp is verantwoordelijk voor de administratie, koeken, schoonmaken en andere huishoudelijke werkzaamheden. Voor s’avonds afwassen is er een corvee rooster.

Persoonlijke taken
Trientsje:         Leider
Diana:            Notulist
Rémon:         Financien
Diana / Project groep:     Administration
Ietse:             Materials (inleveren / aangeven bij Ietse.)
Ietse:             Transport
Trientsje:          Draaiboek Swaziland maken (briefing), communicatie en planning
Jos:                    Benodigdhedenlijsten (presentatie), planning
Project groep:         Human resources
Ietse:            Route beschrijving maken.
Pauline en Ietse:    Voedsel voorziening.

Project leiders:        Projecten
1. Trientsje:         HIV aids: Op scholen en voor de jeugd van kerken. Een voorlichting van 1,5 uur om hun te leren wat het gevaar is van hiv/aids, hoe je het kunt voorkomen enzovoorts. Met behulp van een film van een half uur.
2. Pauline:         Pitlatrines bouwen (toiletten). In samenwerking met het CAN team die daar werkt onder de bevolking.
3. Leon:        Sport activiteiten organiseren voor de jeugd en kinderen. Lekker ontspannend bezig zijn.
4. Ietse:                  Hiken en wandelen: Op een sportieve en ontspannende manier in contact komen met de bevolking.
5. Remon:                        Clearing area (C.A.N Team). Het gebied wat het CAN team heeft gekregen van de Chief daar helpen schoontemaken voor een foundation for farming tuin.
6. Jos:             Foundation for farming project: Bij verschillende tuinen kijken. Het programma presenteren en uitleggen. Helpen in de tuinen.
7. Djoerd:         Spellen voor Jeugd. Op scholen en met de kerk jeugd spelletjes doen.
8. Maarten:         Koor en drama/toneelstuk: We gaan een koor oprichten bij een kerk. Deze vraag kwam bij hun zelf vandaag. Verder hebben we drama en toneelstukken met mooie onderwerpen om te delen met elkaar wat er in ons hart speelt.
9. Jettie:         Dromen activiteit voor jeugd: De jeugd motiveren om in hun dromen te gaan geloven en hier na te leven.
10. Marthe:         hollandse spellen voor kinderen, leuke spelletjes delen met de jongere kinderen in Swaziland.
11. Diana:         Home visits: We gaan op bezoek bij verschillende gezinnen om elkaar beter te leren kennen.
12. Arianne:         Meiden activiteit: Deze activiteit is alleen voor meisjes. Samen knutselen, over onderwerpen praten wat op het hart ligt van alle meisjes.

Projecten:
Iedereen is leider van 1 of 2 projecten, dat betekend niet dat er andere mensen niet in samen werken. Van het horizonjaar gaan verschillende mensen helpen bij verschillende projecten, zoals al de meiden zijn betrokken in de meiden activiteit, Jettie gaat mij helpen bij de awareness, Djoerd werkt weer samen met anderen bij de spellen enzo kan iedereen zich ergens bij aan sluiten. De projectleiders: Iedereen neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen project. Zorgt ervoor dat alle vrijwilligers worden betrokken en informatie worden verstrekt over het project dat de volgende dag gaat plaats vinden. Neemt zijn/haar materialen mee en vult de checklist in. Legt contact met de lokale bevolking en plant de activiteit. Heeft een lijstje en overzicht van wat er moet gebeuren. Is aansprakelijk op het geleende goed. Neemt een mobiel mee als ze naar een project gaan.

Deze projecten hier boven hopen we daar te doen. Bij alles werken we samen met de lokale bevolking. Daar is een CAN team opgericht met lokale bevolking die wij gaan ondersteunen, zij gaan ons enkele dingen leren en samen met ons contact leggen. Het CAN team is daar om de programma’s van CAN door te geven aan de bevolking. Ze maken daar long drop wc onder de bevolking, en geven het programma foundations for farming. Missie van CAN is niet geven maar samenwerken aan een betere toekomst. We komen er niet met een zak geld, maar we laten de bevolking zelf hun zelf opbouwen. Het duurd lang om het handophoud systeem er uit te krijgen wat de schuld is van ons rijke landen. Wij hebben het hun allemaal zo geleerd en voor gehouden. Nu hopen wij onze kennis te delen en plannen om hun te inspireren. We gaan ook zeker zelf veel van deze inspirerende mensen leren.

Student of the day: die hebben we elke dag. Die moet alles aansturen van die dag. Is verantwoordelijk voor al de informatie door geven en alles controleren. Dit zijn we om de beurt. We werken nu ook al met dat systeem. Een student of the day is een tussen persoon tussen de leiding en de groep. Soort leider van de dag.

Over Swaziland
- Swaziland heeft een koning net zo als in Nederland. Alleen heeft de koning in Swaziland alle macht en zeggenschap en in Nederland is dat niet zo. Swaziland ligt 1 km boven het zee niveau.
De taal die er gesproken word heet siSwati, er word ook veel engels gesproken.
- 75% van de boeren verbouwen alleen voedsel dat hun eigen gezin onderhoud.
- 69,2% van de mensen leeft onder de armoede grens.
- 25,8% van de mensen heeft HIV aids
- de gemiddelde leeftijd die word gereikt is 49 jaar. In 2000 was dit nog 61 en in 2009 32 jaar dit daalt vanwege HIV en aids. 1 op de 4 mensen daar heeft HIV.

Over Malindza
- In de meeste woningen is er geen stromend water, ook Malindza is een plattelands gebied. De dichtst bijzijnde stad Manzini is op 30 km afstand van waar we verblijven. Daar gaan we één keer heen voor boodschappen.In Malindza is er een andere munt eenheid 'emalangeli' maar we kunnen er gewoon betalen met rant, je krijgt dan wel emalangeli als wisselgeld.

Verblijf
- We logeren bij Sarah en haar gezin in een homestead. Dat zijn kleine afgeschermde gebiedjes waar huisjes op staan voor het gezin. Om zo’n homestead te krijgen is moeilijk, daar gaan allemaal rituelen aan vooraf en tradities. Iedereen woont in homesteads ver bij elkaar vandaan. Voor contact met de bevolking moeten we telkens reizen en contacten leggen met scholen en kerken. We moeten respect hebben voor hun en de cultuur. Alles activiteiten en bezigheden doen zoals hun dat ook doen. We koken buiten op het vuur. Er is een longdrop wc. De groep jongens verblijven in één kamer, de groep meiden verblijven in één kamer die word aangewezen. Overdag ruimen we het verblijf op en stappelen we de matrassen zodat er ruimte is om te leven, s’avonds maken we onze bedden weer op. Alles netjes en opgeruimd houden. We mogen geen eten eten dat hun daar ook niet kunnen krijgen.
- We hebben geen stromend water, er is wel een Jo Jo tank buiten het huis. Er word een afgesloten plek bereid waar we ons kunnen 'douchen' (niet) wassen of omkleden. Onze kleding wassen we met de hand.
- Stroomvoorziening: Er is waarschijnlijk wel een beetje stroom maar dat word alleen gebruikt als het echt nodig is.
- Tijdens ons verblijf spreken we in gezelschap verplicht engels! Dit uit respect voor anderen zodat ze ons ten alle tijden verstaan en zich niet buiten gesloten voelen. Ook om een opening te creeren naar andere mensen toe om in gesprek te raken.
- We zitten in een rood malaria gebied. 11 mensen van de 12 slikken de pillen. Dat is bijna iedereen. De enige die geen medicatie slikt ben ik. Ik heb dit goed overlegde met mezelf:P en anderen. We hebben er een briefing over gehad. Ik heb de keuze gemaakt omdat we op de rand van rood groen zitten, de kaarten worden gewoon per provincie ingekleurd. Het is nu winter dus het is vaak te koud voor de malaria muggen en ze komen dan minder voor. Als ik me s’avonds goed bescherm dan hoop ik geen malaria te krijgen.

Ik ben alleen vandaag nog te bereiken. Verder is er in de week na Swaziland nog tijd om met iedereen te skypen en terug te mailen!

Bedankt voor de leuke kaartjes die ik heb gekregen, dat waardeer ik ontzettend! Tot over 4 weekjes:)
Liefde uit Afrika

1. Romkje:
    9 mei 2013
    Hoihoi! Zo wat een verhaal! Een heel ander gebied dan eerst he? nu jullie geen douchen en stromend water hebben! Zo kom je er wel achter hoe goed we het eigenlijk hier hebben en hoe ze daar leven! Leuk en interessant om te lezen wat jullie allemaal gaan doen daar! Heel veel succes met jullie projecten allemaal:D Goeie reis morgen! Dikke tut Rommel