Het postzegel avontuur

11 april 2013 - Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika

Woensdag 10 april’13:

Ik wilde enkelen wat kaartjes en brieven sturen. Totdat ik na het openen van mijn kast er achter kwam dat mijn voorraad postzegels aan elkaar was geplakt. Geen idee hoe dat zo mogelijk was. Maar in ieder geval onbruikbaar. Tot dat Pauline met een goed tip van haar moeder aankwam. Na dat ik de postzegels in een bakje met warm water met afwasmiddel enkele minuutjes heb gedaan, uit elkaar gehaald met een pincet, laten drogen en een nacht tussen een boek heb gedaan. Leeft het merendeel van de verzameling weer. Zo de brieven en kaartjes komen nog wel eens aan, enkele krijgen een kaart met een Nederlandse postzegel want die heb aan Rita en Frouke mee gegeven die dinsdag weer terug naar Nederland zijn vertrokken.

Ik dacht ik hou jullie weer even op de hoogte. We hebben namelijk een hele leuke drukke week gehad. Vorige keer vertelde ik dat we in ons voorbereidingsweek zaten voor het project in Puthadithjaba. Deze week zijn de projecten gestart. Ik heb de leiding over de Jungle Gym voor het weeshuis en samen met Jettie doe ik de HIV/ aids awareness en de hygiëne voorlichting geven op scholen samen met Arianne er nog bij. We moesten zelf plannen maken, mensen bellen, alles organiseren en uitvoeren. En dat is een heel werk. Ik heb enkele dagen terug het ontwerp voor het speeltoestel afgeschetst en de benodigdheden en kosten op een rijtje gezet. Nu nog een bouwtekeningetje. Best lastig! Omdat ik dit nog nooit in mijn  leven heb gedaan. Eergisteren ben ik naar het weeshuis geweest om alles uit te meten. Volgende week maandag hoop ik het te kunnen bouwen met behulp van de horizonners. Ik hou jullie op de hoogte hoe het word, en of het na het eerste keer gebruik niet in stort;P Donderdag ochtend gaan Jettie, Arianne en ik hygiëne voorlichting geven aan grade 1/2/3. Dat worden drie super leuke lessen over waarom handen wassen zo belangrijk is met een leuk liedje om de les af te sluiten (credits to Arian&Jet). We hebben net al even geoefend en zien het ontzettend goed zitten. Ook is dit alvast een goede oefening voor volgende week woensdag en donderdag waarop Jettie en ik de HIV/Aids voorlichting gaan geven voor kinderen van 14 t/m 18. 3 klassen van 40 kinderen ongeveer. Met behulp van een mooie film ‘in you’re face’ die heel eerlijk verteld over aids, seksueel overdraagbare ziektes met beelden die soms wel schokkend kunnen zijn. Vandaag is het eerste project van start gegaan. Maarten en Ietse hadden een bingo voorbereid in een verzorging tehuis. Het was geweldig, we waren met z’n 6en van de horizongroep heen gegaan. De mensen geassisteerd bij het invullen van de kaarten. Ik merkte dat ze er erg van genoten, en ook de leiding werd na het tweede potje fanatiek. Het vrouwtje naast mij glunderde helemaal toen ze bingo had. Ik moest wel voorkomen dat ze geen valse bingo had want ze zat dapper cijfers door te krassen. Vrijdag/zaterdag/ zondag staat er een kamp op het programma. Door Jos georganiseerd. Dan komen twintig kinderen bij ons logeren en worden vermaakt door de groep met 6kamp en toneelstukjes. Verder gaan Pauline& Djoerd nog een sportdag houden volgende week waarbij de hele horizongroep moet helpen. En loopt er een project in een kledingfabriek waar enkelen van de groep posters ophangen en helpen. Dus het is een hele drukte! Maar al met al is er nog wel tijd voor ontspanning. Zo nu en dan even volleyballen met z’n allen. En zaterdag hebben we de toerist uitgehangen in het stadje Clarence. Daar zijn allemaal souvenirs winkeltjes waar je van alles kunt kopen. We hebben heerlijk weer even op een terrasje kunnen zitten met een biertje. Erg genieten na zo’n lange tijd! Genoeg tijd om grapjes uit te halen en leuke dingen te doen. Marthe en ik hebben één ochtend lekker in ons pyjamaatje aan het ontbijt gezeten. Gewoon omdat het kan! Ik had deze week ook alweer kitchen duty voor straf met Arianne. We stonden nog heerlijk te douchen tot dat we ons realiseerden dat het wel heel rustig was omdat de rest misschien al aan het ontbijt zat. En ja wel hoor! Afwassen vind ik gelukkig niet zo hele erg. De dag ervoor had ik ook al dienst. Ik had weer een glas gebroken in de keuken zoals ik wel eens vaker doe hier. Volgens Jeannette heb ik al 13 dingen gebroken en heel veel jaar ongeluk;P Maar het is nog steeds heel gezellig en goed hier!

Update 11 april’13 (donderdag)

Vanochtend hebben Jettie, Arianne en ik voorlichting gegeven aan drie klassen van grade one (ongeveer. 6/7 jaar). We hadden het al dapper voorbereid woensdag middag. Het ging over het doel van je handen wassen. We hadden kleine toneelstukjes er in verwerkt. En dan moesten de kinderen beoordelen of we het goed deden. Nou en dat deden ze hoor, door keihard yes of no te schreeuwen. Wat op valt in de klassen is dat de kinderen hier ontzettend gedisciplineerd zijn. Ze begroeten je in het koor ‘Good morning teachers’. We hadden ontzettend veel lol voor de klas. De kinderen mochten allemaal van ons naar buiten rennen om hun handen vuil te maken om daarna met ons de handen weer te wassen. Wat een feest. Eerst bleven ze echt zo zitten van HUH. De lerares zei al tjong dat hoor je niet veel leraressen zeggen. Als beloning voor de schone handen kregen ze een snoepje (het was toch geen les over gezond eten). We hebben al de drie lessen afgesloten met een liedje. Om het tweede couplet te leren moest ik eerst wel een drempeltje over. Want die ging namelijk ‘After every poop or pee, wash you’re hands clapclap’. Als afsluiting gingen de drie klassen buiten nog een keer met z’n allen het liedje zingen en hebben we een groepsfoto gemaakt. Middags ben ik met Maarten en Wilna naar de houtwinkel geweest om de inkopen te doen voor de jungle gym.  En ik heb een fout gemaakt in de berekening hum! Echt stom! Ik had vergeten in de eindberekening dat de palen ook in de grond moesten. Ging het zo lang goed. Maar ja, een beetje creatief zijn word het nu;P We hebben de 8 minutes hill weer gedaan. Dit keer heb ik mijn record dik verbroken, ik kan nu tegen de berg op rennen in 8.40 ;) Dik tevreden. Nu is mijn volgende goal om het te doen in 7 minuten! Hoppa. Na het sporten mochten we ieder een pizzabodem bedekken met vlees en groente. Heerlijk!

De groetjes van de propvolle Trien!;)

1. Nynke:
    12 april 2013
    Heey Trienemien!! Hast it mar wer goed drok der mei fan alles leas ik wol! Hast it noch steeds nei dyn sin? Klinkt yn elts gefal wol sa ;) Succes mei alles! Leafs