Zuid-Afrika here I am!

12 maart 2013 - Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika

Zondag 10 maart;

Lieve iedereen,

Zoals sommigen weten ben ik inmiddels al veilig aangekomen in Zuid Afrika. Het is hier niet te omschrijven mooi. Ook al hebben we een druk programma, je voelt je hier vrij. Ik mag na enkele dagen al zeggen dat ik me thuis voel. Ik voel me beter dan ooit. Het is hier zo heerlijk. Al de mensen zijn zo gelukkig. Ondanks dat ze volgens ons denken veel minder hebben dan ons. Maar wanneer ben je gelukkiger; Als je alles maar kan hebben wat je hartje begeerd of dat je geniet van het kleine en elkaar een glimlach geeft. Afrika is een bijzonder mooi land. Van wat we er tot nu toe nog van hebben gezien. We zitten hier met z’n twaalven midden tussen prachtige bergen. Het weer was tot nu tot prachtig, zo rond de 30 graden. Alleen vandaag vonden we het ‘koud’. Voor het eerst dat we een vestje over onze t’shirtjes moesten doen. Vandaag gingen we in de ochtend op bezoek in de kerk hier twintig minuutjes vandaan. Wat een energie hebben al die mensen met hun gezang. Echt prachtig. Gelukkig werd het meeste voor ons vertaald in het Engels. Voor dat de preek begon mochten er een paar mee helpen met de zondagschool voor de kinderen. Ik heb samen met Ietse, Arianne en Leon wat geïmproviseerd. Want van ons werd verwacht dat we de kinderen wat gingen leren en vertellen. Het is heerlijk dat die kinderen daar alles zo snel oppakken. Ze moesten heel erg hard lachen om de dingen die we vertelden over Nederland en de prachtige koe die Leon had getekend. Nu hebben we net een harlem shake gedaan. Het filmpje komt binnenkort online.

Nog even wat over de vorige dagen. We hebben trainingen gehad van het project ‘Foundation for Farming’. We zijn begonnen met een tuin aan leggen. Elk groepje van drie krijgt een door garden, dat is een tuin met de grootte van een deur. Hier gaan wij op de manier van het project een tuin maken. Zodat we model staan voor het project en de mensen. En het is om zelf te ervaren wat je gaat vertellen. Verder hebben we twee keer een poging gedaan om te bergbeklimmen maar de natuur liet ons niet ons gang gaan. We beginnen de meest ochtenden om 6u dan hebben we een uur stille tijd, om te mediteren, boekjes te lezen en dingen te bespreken in groepjes. Het eten is hier werkelijk verrukkelijk. Als ik me daar op los laat dan kom ik waarschijnlijk terug als een tonnetje. Gelukkig staat hier heel veel sporten tegen over. Al een keer ben ik lekker wezen sporten met Ietse, Leon en Maarten wat ik echt heerlijk vond. Ook in de groep gaan we straks de trainingsbaan die hier aangelegd is bijlangs op verschillende momenten. Verder hebben we zaterdag een veldmeeting bijgewoond alle kinderen komen dan bij één op het veld om met z’n allen spelletjes te doen. Dit was heerlijk om te doen. Iedereen was lekker zich zelf en deed waar hij of zij goed in was. Ik heb een cursus hoelahoepen aan de kinderen. Echt geweldig hoe ze moesten lachen om dat ik de hoelahoep om mijn nek deed draaien. Waarna vervolgens je alle kinderen dat ziet proberen. Het was een geweldige ervaring om al die blijde gezichtjes te zien. Voor de kinderen die dagenlang op straat zwerven en heel veel liefde krijgen is dit echt een lichtpunt. Volgende week hopen we allemaal op werkweek te gaan in een grote scholengemeenschap waar verschillende faciliteiten en programma’s worden aangeboden en zijn. Voorbij als enige uit mijn vak mag ik de hele week stage lopen op de verpleegkundige afdeling. Ik vind dit echt super spannend. Maar ik laat het gewoon op mij afkomen.

Ik hoop jullie verder op de hoogte te houden. Het is soms wel lastig met het internet hier. Tot de volgende keer! ;) Bij vragen of nieuwtjes hoop ik ook graag van jullie te horen.

De afrikaanse groetjes van Trientsje

1. Geeske:
    12 maart 2013
    Leuk bericht:) Succes in Afrika!:)
  2. Lolkje:
    Heey Trien!

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Afrika, leuk om te lezen wat je daar zoal doet :D
    Wel rot dat je ziek bent zeg! Beterschap! Ik hoop dat je gauw weer mag opknappen!

Heel veel succes met je werkzaamheden en ook heel veel plezier toegewenst =D

Liefs XX Lolkje
  3. Geja:
    12 maart 2013
    Wauw wat heb je al veel gedaan! Ik zat al vol spanning te wachten op de verhalen haha. Wel vervelend dat je ziek bent, hopelijk ben je snel weer beter! :)
  4. Romkje:
    12 maart 2013
    Wat leuk zo'n lang bericht van jou! Ik keek er al naar uit! Maar goh wat heb je al veel leuke en bijzondere dingen mogen doen! :-) had al wat foto's van je gezien met de kinderen, je straalt helemaal! Echt super leuk!! Hoop dat je snel weer wat beter word en een appeltje kan eten hehe! Veel succes daar nog lieve Trien en veel foto's maken! Xxxx
  5. Ottje:
    Hey,
    Wat klinkt dit mooi! Wat een ervaringen! Super leuk met de kinderen hoor ik wel ;-). Het weer is daar ook wat fijner zo te lezen :-).
    Balen dat je ziek bent. Beterschap! Ik hoop dat je snel opknapt!
  6. Freddy:
    13 maart 2013
    geweldig verhaal Trientsje. Dat genieten gebeurt volop daar door jou. Prachtig. Dat ziek zijn is maar tijdelijk. Kop op. Je lichaam moet ook zo omschakelen in zo een ander land. Beterschap meis.
    Genietse en ik zie al weer uit naar je volgend verslag maar je bent daar om te genieten he, niet om bloggen te schrijven. haha.
    Leafs en frieske krup fanow jirre.
  7. Rutger:
    13 maart 2013
    Echt super om te lezen wat je zoal doet in het warme Afrika. Dat de mensen om je heen ook zo warm zijn, super.
    Maar gauw weer opknappen en genieten :),

Xx.